Fay Claassen

“Claassen mag zich een jazzdiva noemen. Zij is de enige in Nederland die daar aanspraak op mag maken.” (NRC NEXT)

“Fay Claassen is indrukwekkend trefzeker, heeft een heldere timing, heeft een mooi ruisje in haar stem.” (De Volkskrant)

“Ze kan haar heldere stem laten versmelten met instrumenten of helemaal los gaan in vrije jazzsolo’s.” (NRC)

 

“Vroeger zong ik al alles na wat ik die dag, waar dan ook, gehoord had. Toch had ik het juiste spoor niet meteen te pakken. Na opleidingen aan de Balletschool in Arnhem, een mislukte aan de Kleinkunst academie in Amsterdam was ik het spoor zelfs helemaal bijster. Op een avond nam een vriend me mee naar een concert in het Bimhuis. Daar sloeg de bom in. Deborah Brown zong er. Zij reikte mij aan wat ik nodig had. Ik was daar heel zeker over. Ik koos voor een opleiding als zangeres aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het bleek op mijn lijf geschreven. Die opleiding sloot ik dan ook af met hoge specifieke onderscheidingen.

Ik trad ook wel regelmatig in het openbaar op, maar het raakte nog niet aan mijn geluksgevoel. Ook al omdat ik me daarbij niet volledig vrij voelde, koos ik toch steeds voor mijn roeping het doorgeven van mijn kennis. Al snel werd ik als docente aan diverse nationale en internationale conservatoria aangesteld.

Intussen maakte ik wel cds en trad ik steeds vaker op met allerlei ensembles o.a. met het Metropole orkest, en het Jazz Orkest van het Concertgebouw. Zelfs, wat een eer, werd ik door Bob Brookmeyer gevraagd om alle stukken op zijn allerlaatste album ‘STANDARDS’ met het NEW ART ORCHESTRA te zingen. Meerdere keren trad ik in New York en Los Angelos en acht keer op het North Sea Jazz Festival, maar ook op veel internationale jazz festivals en podia in Europa en Azië. Maar daarnaast ik toch heel veel les geven.

Het was tenslotte een moeilijke keus, maar omdat ik steeds meer optrad, dat ook meer wilde omdat ik me daarbij eindelijk steeds vrijer voelde, nam ik, nadat ik vele jaren mijn prioriteit had gelegd bij docentschappen, de beslissing om daarmee voorgoed te stoppen en me volledig toe te leggen op optredens. Dat was pas afgelopen jaar.

Inmiddels had ik gelukkig al wel belangrijke prijzen gewonnen zoals een EDISON AWARD, een GOUDEN PLAAT, de CHET BAKER AWARD, en werd deze cd in de V.S. ook nog onderscheiden met de BEST VOCAL ALBUM OF THE YEAR. Het voelde altijd als een hele eer wanneer internationale musici vereerd bleken om voor mijn eigen cd’s als gast te worden uitgenodigd. (Kenny Werner, Toots Thielemans en Mike Stern). Er zijn nu acht eigen cd’s uitgebracht en daarnaast zing ik als gastsoliste op nog vijftien andere cd’s.

Een verrassing voor me was ook om te ontdekken dat in het door musici hoog geprezen Amerikaanse SCAT OMNI BOOK waarin uitgeschreven vocale improvisaties van Kurt Elling, Ella Fitzergerald, Dee Dee Bridgewater, Mel Tormé en Sarah Vaughan als enige Europese bijdrage mijn improvisatie op Line for Lyons was opgenomen.”

Het is 30 jaar geleden dat zanger/trompettist Chet Baker door een nog steeds mysterieuze oorzaak stierf door een val uit het raam van zijn hotelkamer in Amsterdam. Zijn muziek is inmiddels geliefder dan ooit. Fay Claassen kreeg internationale bekendheid met de dubbelcd ‘Two Portraits of Chet Baker’ die in de V.S. werd uitgeroepen tot de ‘Best Vocal Album of The Year’. In het TOBACCO Theater brengt Fay op zaterdag 2 juni, in het kader van het Red Light Jazz Festival, een ode aan Chet Baker.

Line Up

  • Fay Claassen
  • Zang
  • Karel Boehlee
  • Piano
  • Frans van der Hoeven
  • Contrabas

website:
fayclaassen.com

website:
amazingmusic.nl

Dit bericht delen:

2
juni 
2018
Fay Claassen
Locatie: TOBACCO Theater
Aanvang: 14.00
Toegang: VRIJ ENTREE
Fay Claassen op het Red Light Jazz Festival 2018