Ambassadeurs

Hans Dulfer

Hans DulferSaxofonist Hans Dulfer (Amsterdam, 28 mei 1940) is één van bekendste saxofonisten van Nederland. Hans is de vader van Candy Dulfer en speelde onder meer met Boy Edgar, John McLaughlin, Willem Breuker, Jan Akkerman en Herman Brood.

Als tiener leerde Dulfer zichzelf saxofoon spelen. Tenorsaxofonist Coleman Hawkins was zijn grote voorbeeld. Eind jaren vijftig was Dulfer actief in het combo van Clous van Mechelen. Later speelde hij in verschillende groepen zoals Heavy Soul Inc. (met o.a. drummer Han Bennink en gitarist John McLaughlin), Ritmo Natural (de voormalige ritmesectie van Max Woiski jr.), Theo Loevendie Consort, Reflud (‘Dulfer’ achterstevoren gespeld) en De Perikels en Future Groove Express. Dulfer won in 1969 de Wessel Ilcken-prijs, een oeuvreprijs vernoemd naar drummer Wessel Ilcken, als erkenning voor een grote verdienste voor de jazz . Vanaf 1980 heet die prijs de ‘Boy Edgar prijs’.

Hans Dulfer was naast muzikant bestuurslid van het Bimhuis, columnist van muziekkrant OOR , directeur van Paradiso, radiopresentator, onder meer van VPRO-programma’s Streetbeats en Hothouse, maar ook autoverkoper voor Opel/General Motors. In een interview in Draai om je oren uit 2004 zegt Dulfer hierover: “Overdag liep ik in een net kostuum. ’s Avonds moest ik dan nog naar klanten toe en even zo vaak daarna nog ergens spelen. Ik rende dan naar mijn auto, kleedde me daarin om in mijn jazzoutfit en haastte me om op tijd te komen voor het optreden. Tot diep in de nacht spelen en drank en drugs en de volgende dag stond ik weer in m’n nette pak auto’s te verkopen. Dat heb ik zo’n 20 tot 25 jaar volgehouden. Krankzinnig eigenlijk. Maar, denk erom, ik was een goede verkoper. Ik heb twee keer de ‘GM Car Seller Award’ gewonnen! Het gemeenschappelijke van auto’s verkopen en jazz spelen is, dat je een verhaal moet vertellen en het aan de man moet brengen.”

In 1992 voerde Dulfer samen met het Surinam Music Ensemble de ‘Kid Dynamite Suite’ uit, een muzikale ode aan de legendarische Surinaamse saxofonist Kid Dynamite (Arthur Parisius, 1911-1963) die vaak speelde in Casablanca op de Zeedijk. Na lovende kritieken werd de Suite twee jaar later nog een keer uitgevoerd.

In 1993 ontving Dulfer van de organisatie van het North Sea Jazz Festival de prestigieuze Bird Award.

Samenwerking met John Helder en Paul Keuzenkamp (twee ex-leden van Gung-Ho) resulteerde in 1994 in het album ‘Big Boy’, een experimentele jazzplaat met house- en rockinvloeden, waarvan het nummer ‘Streetbeats’ de hitlijsten bestijgt en hem in Japan een gouden plaat oplevert. In 1995 bracht Dulfer in Japan de mini-CD ‘Hyperbeat’ uit wat daar de best verkochte instrumentale cd van dat jaar werd.

Van 2001 tot juni 2007 had Dulfer naast zijn optredens een wekelijks Jazzprogramma op BNR Nieuwsradio. In 2002 werd Dulfer benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Het laatste album van Hans Dulfer dat op cd verscheen is ‘Scissors’, geproduceerd door handieMan en in 2003 uitgebracht door JJ Tracks/Challenge Records. In april 2006 bracht de saxofonist zijn muziek als eerste uit op een USB-stick. Dulfer staat behalve om zijn muziek ook bekend om zijn kritiek op platenmaatschappijen, die als enige aan cd’s zouden verdienen, en op auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra.

Tientallen jaren trad Dulfer elke woensdagavond op in jazzcafé Alto in de Korte Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Tegenwoordig speelt hij elke woensdagavond, samen met zijn band op het Leidseplein, in The Bulldog Palace.

Donderdag 28 mei 2015 vierde Hans in de Melkweg zijn 75-ste verjaardag met een uitgebreid live programma en tal van gasten. Na zijn optreden ontving hij van de loco-burgemeester van Amsterdam de Andreaspenning voor zijn grote verdienste voor de stad. In december 2015 verscheen over Hans Dulfer het boek ‘The Story of His Life! Young & Foolish’.

In 2014 trad Hans Dulfer tijdens Red Light Jazz op in Casablanca. In 2015 speelde hij met zijn band alle festivaldagen in The Bulldog Hotel aan de Oudezijds Voorburgwal, en op zondagmiddag 5 juli in Casa Rosso.

Elk jaar optreden op Red Light Jazz was een voorwaarde die Hans verbond aan het ambassadeurschap van het Red Light Jazz Festival. Een voorwaarde waar de organisatie maar al te graag aan voldoet. Dit jaar treedt Hans vrijdag 3 juni op in The Bulldog Hotel en op zaterdag 4 juni in Casa Rosso.

 

Rob IJsendijk

Rob IJsendijk (1953)Rob is sinds 1987 advocaat. In 2001 startte hij samen met drie partners FORT Advocaten.  Na zijn studie aan de UVA heeft Rob nog twee postdoctorale vervolgopleidingen gedaan aan de Grotius Academie op het gebied van Ruimtelijke Ordeningsrecht en Milieurecht, en Algemeen Bestuursrecht.  Rob is lid van een tweetal verenigingen op bestuursrecht gebied;  de Vereniging voor Bestuursrecht (VAR) en de Vereniging van Milieurecht Advocaten (VMA).

Naast het voeren van zijn praktijk geeft Rob colleges bestuurs(proces)recht aan de Nederlandse Orde van Advocaten. Hiernaast publiceert hij regelmatig over onderwerpen die het bestuursrecht aangaan. Ook is Rob actief als voorzitter van de Stichting Vondelpark Openluchttheater en is hij bestuurslid van het Internationaal Danstheater.

Als advocaat bestuursrecht en partner bij FORT Advocaten adviseert Rob bij procedures tussen burgers en ondernemers aan de ene kant en de overheid aan de andere kant. In de afgelopen jaren heeft Rob veel ervaring opgedaan op het gebied van het ruimtelijke ordeningsrecht, te denken valt aan zaken rondom het verkrijgen van een bouwvergunning, problemen rondom bestemmingsplannen of horeca- en aanverwante vergunningen. Daarnaast heeft Rob zich gespecialiseerd in zaken met betrekking tot de Wet Bibob, een wet waar de gemeente Amsterdam grootscheeps gebruik van maakt bij het “schoonvegen” van bijvoorbeeld het wallengebied en het Damrak. Rob was betrokken bij vele Bibob-procedure s waaronder die van jazzcafé Cotton Club.

In zijn vrije tijd is Rob freelance bassist. Van 2008 tot 2011 studeerde hij in de verenigde Staten aan het Berklee Music College en aan de Stinett Music School. Tijdens Red Light Jazz 2015 speelde Rob met zijn band Jump Back in Casablanca.

Rob is ambassadeur geworden van het Red Light Jazz Festival omdat hij het initiatief om jaarlijks een dergelijk festival in het oudste deel van het centrum te houden toejuicht. Het nodigt immers heel veel verschillende mensen uit om dit deel van de stad te bezoeken die dat anders wellicht niet zouden doen. Het festival is laagdrempelig en toegankelijk voor een ieder die kennis wil maken met jazz. Omdat Rob de wijk kent door zijn betrokkenheid bij geschillen tussen ondernemers uit het ‘Wallengebied’ en de gemeente en bovendien zelf bijzonder actief is als jazz-muzikant lag een ambassadeurschap voor de hand.

 

Martijn Barkhuis a.k.a. DJ Maestro

DJ MaestroNooit waren er zoveel deejays. En tegelijkertijd: nooit werd er zo middelmatig gedraaid. Waarom? Omdat deejay zijn geen kwestie is van een paar plaatjes kopen en onweerstaanbaar kijkend achter een draaitafel staan. Deejay zijn is een vak. En om je vak goed uit te oefenen zijn talent en een goede leerschool nodig; zoals je bij een kunstenaar kunt zien of hij wel of geen klassieke achtergrond heeft en zoals je bij een kok proeft of hij wel of niet door de meesters uit zijn vak is getraind, zo hoor je bij een deejay of hij verstand heeft van muziek, en dat heeft Martijn Barkhuis alias DJ Maestro.

Na zijn geboorte in 1970 in Groningen groeide Maestro op in een muzikaal gezin. Op zijn zevende kreeg hij al een viool in zijn handen gedrukt en ging toen in jeugdorkesten spelen. Hoewel hij als twintiger zijn hart verloor aan de Amsterdamse clubscene, is die klassieke achtergrond nog altijd goed te horen aan zijn originele keuzes, aan zijn perfecte opbouw en vooral: aan zijn vlekkeloze manier van mixen. Daarnaast bezit Maestro over de gave om vergeten klanken nieuw leven in te blazen. Zijn Blue Note Trips, de acht compilaties die hij maakte voor het legendarische jazzlabel Blue Note, werden een wereldwijd succes. Het zorgde er niet alleen voor dat Maestro vijf platina platen kreeg, een van de meest indrukwekkende vinyl-collecties van Nederland kon opbouwen en al jaren de wereld over reist om in prestigieuze clubs te draaien, maar ook dat hij geldt als de man die jazz ontdeed van zijn stoffige imago. Daarom werd hij na Blue Note door het label Verve gevraagd om ook in hun archieven te duiken en wederom een ijzersterke compilatie samen te stellen.

What’s next? Maestro tekende een platencontract bij Bethlehem Records in New York, beter bekend als de platenmaatschappij waar Nina Simone ooit debuteerde. Ook voor Bethlehem doet Maestro waar hij zo goed in is: jazz-artiesten van weleer opnieuw op de kaart zetten, te beginnen met Nina Simone waarvan het album ‘Nina Simone Little Girl Blue Remixed’ het succesvolle resultaat is.

“Met de oprichting van het Red Light Jazz festival heeft Amsterdam dan eindelijk zijn eigen echte jazz festival van allure. Ik steunt dit initiatief van harte vanwege de grote liefde voor muziek die uit de programmering spreekt.” Aldus DJ Maestro.


Rob van Hulst

Rob_van_hulstRob van Hulst werd in 1957 geboren in Arnhem en heeft gestudeerd in Amsterdam en Maastricht.

Rob werd in 1988 bij het grote publiek bekend als dokter Eric Koning, de slechterik in de televisieserie ‘Medisch Centrum West’. Later maakte hij programma’s over de Amsterdamse Wallen  en presenteerde het spelletje ‘Wie van de Drie’ bij de Avro.

Rob heeft een eigen bedrijf genaamd ‘Rob van Hulst Evenementen’. Sinds 1980 verzorgt hij rondleidingen door de Oude Binnenstad met als specialisme De Red-light & Burghwallen.  Hij doet dit in samenwerking met een team van enthousiaste en ervaren gidsen. Rob zetelt al vanaf 1975 midden tussen de dames en woont en werkt vanuit een van de mooiste huizen op de Wallen, genaamd De Gecroonde Raep.

Rob is ambassadeur geworden van het Red Light Jazz Festival omdat de jazzcultuur in Amsterdam ooit is begonnen op de Burghwallen, eind jaren 40 van de vorige eeuw. Maar bovenal omdat Jazz geassocieerd wordt met vrijdenkers die vaak een enorme passie en zelden vooroordelen hebben. Dat is misschien wel de reden waarom jazz zo gemakkelijk wortel schoot in deze warme buurt.

 

Janny Alberts

Janny Alberts (NV Zeedijk)Janny Alberts groeide op als boerendochter. Ze organiseerde onder andere projecten voor mensen die langdurig zonder werk zaten toen ze in werd gevraagd om te gaan werken voor het toen nog kleine private-publieke vastgoedbedrijf  NV Zeedijk. “Ze zochten een mensen-mens,” zo verklaart Janny de keuze op haar.

NV Zeedijk is in 1985 opgericht met als hoofddoel het economisch herstel van de Zeedijk, met in het bijzonder de verbetering van de woon- en werksituatie in het gebied en elders in de binnenstad van Amsterdam.  NV Zeedijk koopt panden in de Amsterdamse binnenstad en knapt deze zo nodig op, om ze vervolgens te beheren en te verhuren. Dit om het evenwicht in de buurt te herstellen. Kenmerkend aan NV Zeedijk is dat ze altijd een balans probeert te vinden tussen de ondernemers, bewoners en bezoekers van de buurt.

De missie van Janny, als directeur van NV Zeedijk, is om de verworven balans op de Zeedijk te handhaven waardoor bewoners en ondernemers in harmonie naast elkaar leven met ruimte voor bezoekers. Janny draagt het Red Light Jazz Festival een warm hart toe omdat het initiatief ondernemers, bewoners en bezoekers in harmonie samenbrengt in de buurt.

 

Jeroen de Rijk

Jeroen de Rijk Jeroen de Rijk kwam in 1981 als 19-jarige jongeman naar Amsterdam, dromend om als percussionist ooit één keer te kunnen optreden in Paradiso. Zijn (enige) leermeesters waren Steve Boston en John Engels. Jeroen groeide in de loop der jaren uit tot een zeer succesvol muzikant c.q. muziek ondernemer en werd bijvoorbeeld 10 maal uitgeroepen tot beste percussionist van de Benelux door vakblad ’Slagwerkkrant’. Hij speelde live en/of in de studio met onder meer David Guetta, Mr. Probz, Gino Vannelli, Mezzoforte, Yellowjackets, Metropole Orchestra, George Duke, Jazz Orchestra Of The Concertgebouw, Pat Metheny, Toots Thielemans, Monty Alexander, ‘De Toppers’, The Passion, Lange Frans en vele andere nationale en internationale artiesten. Zijn bijdrage aan Michael Jackson’s ‘Love Never Felt So Good’ op Michael’s postume ‘Xscape’ album is een van de absolute hoogtepunten in het bestaan van Jeroen als studio muzikant.

Al sinds 1998 runt Jeroen Baileo Music Productions, een eigen boekingskantoor annex platenlabel waarop reeds 60 albums verschenen, o.a. met Louis van Dijk en Madeline Bell. ‘Baileo’ boekt ook al jaren live muziek voor bedrijven en festivals waaronder het Laren Jazz Festival. Sinds 2008 is Jeroen ook nog bandleider van de Kaapverdiaanse ster zangeres Suzanna Lubrano. Met hun gezamenlijke band werd al voor tienduizenden Kaapverdianen gespeeld op 7 van de 9 Kaapverdische eilanden. Eveneens produceerde Jeroen een live DVD met Suzanna en onder meer special guest Candy Dulfer. In haar band speelde Jeroen al in de 80’er jaren, en jawel, diverse keren in Paradiso…

In 2014 was Jeroen samen met vriend Prof. Cees Hamelink initiatiefnemer van ‘Amsterdam World Jazz City’, dit om de hoofdstad van Nederland weer op de kaart te zetten als échte jazzstad. Red Light Jazz initiator Marcel Kaatee en Jeroen begrepen elkaar én het belang om middels ‘Jazz’ de sociale coherentie in onze stad te vergroten onmiddellijk. ‘Jazz’ en daarmee een ‘Jazzmind’ gaan immers over niets anders dan communiceren, zeggen wat je te zeggen hebt, luisteren naar elkaar en swingen!

Jeroen kent het Wallengebied goed. Al 35 jaar bezoekt hij, samen met zijn vriendin, het Red Light District om er (Chinees) te eten. De gestoomde oesters, crispy pork, ginger broccoli en aubergine gevuld met visblok zijn binnen hun relatie op gezette tijden een primaire levensbehoefte. Daarnaast komt Jeroen graag in de buurt om een terrasje te pikken, ijsjes te eten en om er met gasten uit binnen- en buitenland rond te lopen en te laten zien hoe tof de oude binnenstad van Amsterdam is. Door de jaren heen speelde hij zelf in Casablanca, het Bethaniënklooster, de Amsterdamse Academische Club, Kapitein Zeppos, de Beurs van Berlage en de Wintertuin van Krasnapolsky. Onvergetelijk was sowieso een super chique avond in de Sint Olofskapel ter gelegenheid van het 50-jarig horecajubileum van een bekende kroegbaas op de Zeedijk. Jeroen mocht er alle muziek voor bedenken en programmeren. Zelf heeft hij die avond – in smoking – ook nog heerlijk zitten trommelen.

Natuurlijk onderschrijft Jeroen het belang van het Red Light Jazz Festival voor de Wallen, de stad én het land. Het is hem een eer en genoegen een van de ambassadeurs van dit prachtige festival te mogen zijn.